måndag 21 januari 2019

Att klara sig med färre ägodelar

Jag har precis som många andra nyligen sett serien med Marie Kondo på Netflix. Hennes filosofi går i korthet ut på att man endast ska ha sådana ägodelar som ger en glädje och i serien hjälper hon personer/familjer att göra en ordentlig rensning i sina hem. För det första blev jag sugen på att rensa hemmet när jag såg serien. För det andra infann sig även en lättnad när jag kunde konstatera att jag har långt ifrån så mycket grejer som personerna hon hjälper. Jag har alltid varit en samlare, och speciellt när jag bodde på 30 kvadrat kändes det väldigt överbelamrat. Nu, med lite större boyta, och efter att ha rensat en del i samband med de två senaste flyttarna är läget inte längre lika katastrofalt. MEN, fortfarande finns orsak att rensa. (kanske främst i de lådor som står hemma hos mina föräldrar...) För det tredje har serien inspirerat till att shoppa mindre, vilket ju är bra ur klimatsynvinkel. Och där kommer jag in på det som jag egentligen hade tänkt att skulle vara temat för detta inlägg. Det vill säga att shoppa mindre.

Nu är jag tack och lov ingen extrem shoppare med tusentals euro i kreditskulder, fastän jag skämtsamt ibland kallar mig shopaholic, men genom åren har det nog handlats massor som jag skulle ha klarat mig utan.

Min tanke är att försöka shoppa så lite som möjligt detta år. Helst inte köpa annat än mat. Ingen spontanshopping. Endast köpa sådant jag verkligen behöver. Låna böcker på bibban istället för att köpa (jag gillar att köpa böcker...). Först använda upp alla garnnystan i min garnkorg före jag köper mera (korgen är hursomhelst överfull så det ryms inga fler nu). Endast köpa klädesplagg som jag behöver. Inte försöka framkalla träningsmotivation genom att köpa nya träningskläder (vilket jag har gjort många gånger). Och så vidare. Min största last när det gäller shopping är förmodligen min kärlek till skor, men jag köpte så många par förra året så jag torde klara mig ett år :D

Det blev ett långt inlägg, men tror att det är bra både för mig och andra att reflektera kring detta tema. Det är lätt hänt att man slentrianshoppar saker man egentligen klarar sig bra utan, men detta ska jag nu försöka få bukt med i mitt eget liv åtminstone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar