måndag 25 februari 2019

Plus och minus

För att påminna mig om att en hållbar livsstil till stor del handlar om de små sakerna man gör i vardagen tänker jag nu lista sådant jag har gjort bra, eller försökt göra bättre den senaste tiden. Samt till sist ett stort minus för att inte ge mig själv en helt orealistisk bild av min egen förträfflighet.

Plus:
- grävde fram tvättnötter ur skåpet och började använda dem igen häromdagen efter en lång paus
- försöker bli bättre på att inte ha taklampor tända i onödan, dvs. försöka komma ihåg att släcka lampan när jag går ut ur ett rum
- köpte synålar och fixade till fållen på en gardin. Nästa projekt är att lappa några klädesplagg. (hur är det möjligt att jag inte ägde en enda synål?? Hade enbart trubbiga stoppnålar)
- hängde upp ovannämnda gardin, min mors gamla blommiga retrogardiner som har varit mina favoriter i många år. That's what I call hållbar inredning. (nu får man bara hoppas att tyget inte är behandlat med några supermiljöförstörande och farliga kemikalier som användes på 70-talet. höhö)
- sopade golvet häromdagen istället för att dammsuga (kan dock medge att det var mer av bekvämlighetsskäl än omtanke om miljön, det gick snabbare och lättare att ta fram sopkvasten)
- ätit mestadels vegetariskt sedan nyår. Åt förstås mycket vegetariskt också tidigare, men det blev lite mer fisk och kött under hösten. Har även bytt ut vanliga grädden mot havregrädde några gånger och vips blev måltiden vegansk!
- har omplanterat ett par växter, vilket förhoppningsvis ger dem längre livslängd.

ETT STORT MINUS (med tanke på miljön alltså, för mig personligen var det förstås väldigt trevligt):
- jag flög till Italien tur-retur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar