söndag 10 februari 2019

Ja eller nej?

Kommer jag att ha mycket användning för detta plagg? Kommer jag att kunna använda det i många år? Har plagget sådan färg och form som jag kommer att tycka om länge och som inte blir omodern snabbt? Går det att kombinera med de plagg jag redan har?

Det är sådana frågor jag alltid ska ställa mig i fortsättningen när jag ser på kläder. Endast om svaren är jakande blir det inköp. Svaren på frågorna blev ja idag när jag stod i en klädaffär och provade en jacka, och trots mitt "shopstop" köpte jag jackan. Den var på rea och därmed inte så dyr. Kanske jag till och med räddade den från att brännas upp... läste en del nyheter för en tid sen att många klädkedjor årligen bränner upp stora mängder kläder som inte har blivit sålda. Helt sjukt slöseri med resurser att först tillverka kläder som sedan bara bränns upp. Det tillverkas helt klart för mycket kläder i världen. Både modeindustrin och vi alla som stöder den genom att köpa kläder måste börja tänka om. 

Jag ska försöka hålla frågorna ovan i minnet även de kommande dagarna som jag kommer att tillbringa i en modemetropol. Jag har tänkt försöka hålla mig borta från klädaffärer så mycket som möjligt och satsa mer på kultur och sightseeing. Och god mat förstås.

Det har blivit flera inlägg på temat kläder nu vilket inte riktigt var meningen... i nästa inlägg blir det annat fokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar